Thursday, December 17, 2009

مقاربة قرائية للتقانات الشعرية المعاصرة في ديوان "السدى قطرة قطرة" لمحمد حسيب القاضي

مقاربة قرائية للتقانات الشعرية المعاصرة في ديوان "السدى قطرة قطرة" لمحمد حسيب القاضي
Reading Approach for the Contemporary Poetic Techniques in the Poetical Collection "The Vain: Drop After Drop" by Mohammad Hasib Alkadi
توقف الباحثان في هذه المقاربة القرائية عند التقانات الشعرية المعاصرة ومعالمها الفنية، ودورها في إنتاج الدلالة وخصوصية توظيفها، في ديوان "السدى قطرة قطرة" للشاعر الفلسطيني محمد حسيب القاضي، مما استوجب ملاحقة الدال والمدلول، ورصدهما كماً وكيفاً، واستنطاق صوامت الطباعة الكتابية، كظواهر تشكيل كتابي، غير نصية، بمفهوم النص اللغوي، ولكنها رؤية تجاوزية، لها دلالتها الضمنية في بنائية النص، وهي ليست كلاسية. وتحقيقاً لغاية البحث؛ سار بطريقة متوازية بين شقيه: التنظيري والتطبيقي؛ حيث سلط الضوء على جدلية أسلبة الشعر الحر وقصيدة النثر، وأُحجية ما بعد الحداثة العربية، وبصرية المنشور النصي، شعرية التشظي، وأُمثولة التفاصيل اليومية، وشعرية اللقطة، وفضاءات السرد، وتناصية التناص.
The researchers discuss in this Reading approach the contemporary poetic techniques ,their artistic features , their role in producing the sign and the peculiarity of their employment in the poetical collection "the vain: drop after drop" by Mohammad Hasib Alkadi.That lead us to follow the signifier and the signified, to observe them quantitatively and qualititatively and to examine the silence of written printing as phenomena of written forming which are non textual ,by the concept of the linguistic text, but they are transcending visions have their own implied signs in the structure of the text :they are not classic. To achieving the paper goals it stepped in two parallels ways: between the theoretical and the applied parts. The paper highlights the dialectic of styling the free poetry and prose poem, the riddle of Arab post-modernism, the vision of textual prism, the poetics of fragmentation, the allegories of the daily details, the poetics f shot, the spaces of narration and the textual of textuality.
النص الكامل

No comments:

Post a Comment