Thursday, December 17, 2009

الأحكام المبنيّة على كثرة الاستعمال عند الفرّاء‎ ‎في ضوء كتابه (معاني القرآن)‏

الأحكام المبنيّة على كثرة الاستعمال عند الفرّاء‎ ‎في ضوء كتابه (معاني القرآن)‏
The Principles Based on Overusage According to Al-Farra`‎‏ ‏in the Light of his Book (Ma’ni Al-Kor’aan)‎
غايةُ هذا البحثِ أنْ يقفَ على مفهومِ كثرةِ الاستعمالِ عندَ الفرّاءِ، من خلالِ جمعِ ما أشارَ إليه من ظواهرَ لغويّةٍ أخضعَها لسلطانِ الاستعمالِ وكثرتِه، ووقفَ عندَها مُفسّرًا مُحلّلاً عمادُه ذلكَ السلطانُ؛ لتأييدِ مذهبِهِ، وبناءِ قاعدتِهِ. وبيّنَ البحثُ أنَّ الفرّاءَ كانَ سبّاقًا إلى الاعترافِ بخضوعِ اللغةِ لأثرِ الاستعمالِ ودورِهِ وتدخُّلِهِ في توجيهِ ما جرى على الألسُنِ، وكثرَ تردُّدُهُ وتَكرارُهُ في الكلامِ؛ ذلكَ لأنَّ ما كثُرَ استعمالُه، ووضَحَ معناهُ يخِفُّ على الألسُنِ، ويجوزُ فيهِ ما لا يجوزُ في غيرِهِ.
The intent of this research was to examine the concept of overusage according to AL-Farra` through picking up the linguistic phenomena that he subjucated to the domination of usage and / or overusage and surveyed them interpretably so that he might support his doctrine and construct his principle. The research also brought into view that AL-Farra` was a precursor in admitting that language is subjucated to the effect and interference of usage on directing what was on everybody`s lips or what was frequently used or repeated for the more a thing is overused or is plain in meaning, the mild it will be in speaking and it will become much more permissible than any others.
النص الكامل

No comments:

Post a Comment