Thursday, December 17, 2009

أثر استخدام حقيبة تعليمية مبرمجة في التعلم المعرفي والمهاري الذاتي للإرسال والاستقبال بالكرة الطائرة


The Effect of Using an Electronic Teaching Package on (Cognitive & Skill) Self Learning for Service & Receive in Volleyball
هدف البحث إلى التعرف على أثر استخدام حقيبة تعليمية مبرمجة في التعلم المعرفي والمهاري الذاتي للإرسال والاستقبال بالكرة الطائرة، ومقارنتها بالطريقة التقليدية. تكونت عينة الدراسة من (30) طالباً في مدارس روضة المعارف الأهلية وزعوا على مجموعتين كل مجموعة (15) طالباً. - المجموعة الأولى (الضابطة) – تعلمت بالطريقة التقليدية. - المجموعة الثانية (التجريبية)- تعلمت بالطريقة الذاتية باستخدام الحقيبة التعليمية المبرمجة. بعد التحليل الإحصائي توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: إن الطريقتين أثرتا ايجابياً في تعلم مهارتي الإرسال والاستقبال(تحسن القياس البعدي مقارنة مع القبلي)، وكذلك أظهرت النتائج أفضلية التعلم المعرفي والمهاري الذاتي للإرسال والاستقبال باستخدام الحقيبة المبرمجة مقارنة بالطريقة التقليدية. وأوصى الباحث باستخدام الحقيبة التعليمية المبرمجة في التعلم المهاري والمعرفي الذاتي بالكرة الطائرة.
The aim at this study was to investigate the effect of using electronic teaching package on (cognitive & skill) self learning for service & receive ball in volleyball, & compare with the traditional method of teaching. The sample consisted of (30) students from (ALMAREF al –AHLEYYAH KINDERGARTEN) divided into: control group (15) that used instructional method and experimental group (15) that used self learning method using. Results revealed that both methods had appositive effect on learning service & receive ball skills in volleyball. There was significant difference between post & pre-test, post test scores were higher than pre-test scores: in addition when comparing the two groups in the post test significant differences were appeared in favor of the experimental group. It was recommended that the electronic teaching package should be used on (cognitive & skill) self learning for service & receive ball skills.
النص الكامل

No comments:

Post a Comment