Thursday, December 17, 2009

أنماط تعلم اللغة الانجليزية لدى طلبة التوجيهي في ‏المدارس الحكومية في مدينة نابلس

أنماط تعلم اللغة الانجليزية لدى طلبة التوجيهي في ‏المدارس الحكومية في مدينة نابلس
Styles of Learning English by Twjihi Students at Public Schools in ‎Nablus
هدفت الدراسة إلى معرفة أنماط التعلم المستخدمة في تعلم اللغة الإنجليزية لدى طلبة التوجيهي في المدارس الحكومية في مدينة نابلس، وكذلك التعرف إلى الفروق الإحصائية في أنماط التعلم اللغة الإنجليزية تبعاً لمتغيرات الجنس، نوع الدراسة، المعدل المدرسي، الدروس الخصوصية، عدد الطلبة في الصف. تكون مجتمع الدراسة من جميع طلبة التوجيهي العلمي والأدبي للعام الدراسي (2004) حيث بلغ عددهم (1346) طالباً وطالبة، ثم أخذت عينة طبقية عشوائية حجمها (420) طالباً وطالبة، أي ما نسبته (31.2%) من مجتمع الدراسة، وقام الباحث بتبني استبانة وترجمتها إلى اللغة العربية حتى لا تكون اللغة عائقاً أمام فهم الطلبة، وتحتوي الاستبانة على (50) سؤالاً موزعاً على ستة مجالات. وبعد جمع البيانات وإجراء التحليلات الإحصائية بينت نتائج الدراسة أن هناك فروق إحصائياً تعزى لمتغيرات الجنس، وعدد طلبة الصف والمعدل المدرسي ونوع الدراسة، وفي ضوء نتائج الدراسة أوصى الباحث بعدة توصيات منها: إقامة دورات وورش عمل لتعريف المعلمين بأنماط التعلم المختلفة، إجراء مزيد من الدراسات ومقارنتها مع طلبة المدارس الخاصة، وإصدار نشرات خاصة لمعلمي اللغة الإنجليزية تتضمن ملخص دراسات حول الموضوع.
This study sought to find out the most prevalent English learning styles of tawjihi students at public schools in Nablus. It also endeavored to identify statistical differences in styles of learning English due to sex, type of study, academic average, private classes and number of students in class. The population of the study (1,346 male and female students) comprised of tawjihi students, scientific and literary streams, in the academic year 2003/2004. A stratified sample, randomly selected, was taken representing 31.2% of the study population. The researcher adopted a 50-item questionnaire, after its translation into the Arabic, to make easy for students to understand the content. The fifty items were distributed among six domains. After data collection and statistical analysis of results, it was found that there were statistically significant differences which may be attributed to sex, number of students, academic average, and type of study. In the light of the study findings, the researcher recommends holding courses, workshops to introduce different learning patterns to teachers. He also recommends conducting further studies and comparing them with those conducted on private school students. In addition, the researcher recommends that special publications on abstracts of studies relevant to the subject be distributed among English language teachers at schools.
النص الكامل

No comments:

Post a Comment