Wednesday, December 16, 2009

صدى عشتار في الشعر الجاهلي

صدى عشتار في الشعر الجاهلي
Echo of Ushtar in Jahili Poetry
يتناول هذا البحث الأم الكبرى \"عشتار\" وتجلياتها في الفكر القديم، وانسياحها في المخيلة العربية بلبوس الزهرة والعزى، فيرصد صداها في الشعر الجاهلي بوجهها الأبيض، حين تكون ربة للخصب والجنس واللهو، والأسود، حين تكون إلهة الحرب والموت والدمار، معتمداً على النصوص والنقوش القديمة، ومقارنتها بما احتفظت به العربية الفصحى حارسة التراث السامي، مؤيداً ذلك كله بالنص الشعري. ويقدم البحث تفسيراً لكثير من الصور الشعرية والطقوس الشعائرية الجاهلية التي انبتّت أصولها، كما يجذّر أغلى قيم الجاهلية ومثلها العليا الثلاث: المرأة والخمرة والفروسية، فيربطها بأصولها الدينية التي تمت للأم الكبرى بصلة. ويرى أن المرأة رمز للزهرة مثلما هي رمز للشمس مما يؤكد اختلاف ديانة عرب الجنوب عن عرب الشمال وتداخلهما فيما بعد، وهو ما أيدته الدراسات التاريخية.
This paper tackles the Big Mother, Ushtar, and her embodiment in old thinking and Arab imagination in the form of a flower and al-Uiza. The paper has monitored her white face in Jahili poetry at a time when it was fertile land for sex and entertainment. At another time, her face was black and a godess of war, death and destruction. The researcher relied on ancient inscriptions and old texts and compared them with what classical Arabic has preserved of them. In so doing, Arabic has safeguarded noble heritage. Poetry texts were evidence of this. The researcher also offered an interpretation of poetic images, tribal Jahili rituals which nurtured their roots. He also deep rooted the most precious of Jahili values and ideals; woman, wine, Knighthood, and linked them with their religious origins associated with the Big Mother. The woman became a symbol for the flower as she was a symbol for the sun. This clearly shows the difference in between the religion of the South Arabs and that of the North Arabs and their overlapping later on, which was supported by historical studies.
النص الكامل

No comments:

Post a Comment