Thursday, December 17, 2009

الذكاء الانفعالي وعلاقته بالسعادة والثقة بالنفس لدى طلبة جامعة الأقصى

الذكاء الانفعالي وعلاقته بالسعادة والثقة بالنفس لدى طلبة جامعة الأقصى
Emotional Intelligence and its Relationship with Happiness and Self-Confidence among Al-Aqsa University Students
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مستويات الذكاء الانفعالي والسعادة والثقة بالنفس لدى طلبة جامعة الأقصى، والتعرف على العلاقة بين الذكاء الانفعالي وكلٍ من السعادة، والثقة بالنفس، ومعرفة الفروق بين متوسطات أفراد العينة في الذكاء والسعادة والثقة بالنفس، والتي يمكن أن تعزى إلى النوع (ذكر- أنثى)، وقد بلغت عينة الدراسة (231) طالباً وطالبة (85 طالب- 146 طالبة)، وقد استخدمت الباحثة في الدراسة ثلاثة مقاييس الأول لقياس الذكاء الانفعالي، والثاني لقياس السعادة، والثالث لقياس الثقة بالنفس. وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن مستويات الذكاء الانفعالي والسعادة والثقة بالنفس هي على التوالي 70.67%، 63.16%، 62.34%، كما توصلت إلى وجود علاقة ارتباط موجبة بين الذكاء الانفعالي وكلٍ من السعادة، والثقة بالنفس، كذلك توصلت إلى عدم وجود فروق بين متوسطات درجات أفراد العينة في الدرجة الكلية للذكاء الانفعالي، والسعادة، والثقة بالنفس تعزى لمتغير النوع.
This study aimed at exploring the levels of emotional intelligence, happiness and self- confidence among Al- Aqsa University students. The study aimed also at knowing relationship of emotional intelligence with happiness and self- confidence, and the effects of gender on emotional intelligence, happiness and self- confidence. The sample of the study consisted of (85) male and (146) female. The researcher used Emotional Intelligence scale, Oxford Happiness Inventory and Self- Confidence Scale. The results revealed that, the levels of emotional intelligence, happiness and self- confidence were as follows: 70,67%, 63,16%, 62,34%. The results revealed that, emotional intelligence was positively related to happiness and self- confidence. The results also revealed that, there were no significant mean differences in total score on emotional intelligence, happiness and self- confidence due to gender.
النص الكامل

No comments:

Post a Comment