Thursday, December 17, 2009

أنماط تعلّم اللغة الإنجليزية لدى طلبة جامعة النجاح الوطنية

أنماط تعلّم اللغة الإنجليزية لدى طلبة جامعة النجاح الوطنية
Learning Styles of An-Najah National University Students in ‎Learning English as a Foreign Language
يستخدم الدارسون في المدارس والجامعات أنماط وعادات تعلّم مختلفة في سعيهم للتحصيل. إن التعرف على السمات الشخصية وأنماط التعلم هذه قد تساعد في إلقاء الضوء على مواطن القوة والضعف لدى هؤلاء الدارسين، وبالتالي تجنب المواقف أو الأوضاع التي تزيد من مستوى الإجهاد لديهم، وبالتالي تقديم النصح والإرشاد لهم لكي يستغلوا جميع إمكانياتهم بعد تخرجهم. على خلفية ذلك، تأتي هذه الدراسة للتعرف وتحديد أنماط وعادات التعلم لدى طلبة قسمي اللغة الإنجليزية وأساليب التدريس في جامعة النجاح الوطنية. ولتحقيق ذلك، طرح الباحثان عدد من الأسئلة منها: ما هي أنماط التعلم التي يوظَّفها طلبة القسمين المذكورين في تعلمهم للغة الإنجليزية؟ هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية على مستوى 0.05 في أنماط وعادات التعلم والتي تُعزي إلى متغيرات الجنس، التخصص، المعدل، مكان السكن واستخدام الحاسوب ومستوى الطلبة الأكاديمي؟ تكون مجتمع الدراسة من 320 طالب وطالبة من القسمين وتم اختيار عينة عشوائية بلغت 120 طالباً وطالبة أو 37.8% من مجتمع الدراسة. قام الباحثان بتطبيق استبانة مكونة من 29 فقرة على أشخاص الدراسة للتعرف على أنماط وعادات التعلم لديهم. بعد جمع البيانات، قام الباحثان باستخدام اختبار ت وتحليل التباين الأحادي لتحليل نتائج الدراسة. أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة في أنماط التعلم لدى الطلبة من الجنسين ولكن أظهرت الدراسة وجود فروق ذات دلالة في أنماط التعلم لدى الطلبة والتي يمكن أن تعزى إلى استخدام الحاسوب. وفي ضوء نتائج الدراسة، يوصي الباحثان بتنويع أساليب التدريس وتغيير أماكن الجلوس واستعمال وسائل تعليمية وتقنيات تربوية مختلفة وجعل مساق الحاسوب مساقاً إجبارياً لطلبة قسم اللغة الإنجليزية وأساليب التدريس لدوره الفاعل في اعتماد الطلاب على أنفسهم. كما يوصي الباحثان إجراء دراسات في الجامعات لمعرفة العلاقة بين السمات الشخصية وأنماط التعلم التي يستخدمها الطلبة في تعلمهم للغة الإنجليزية وأثر هذه الأنماط على الصحة النفسية عندما ينخرط هؤلاء الطلبة في سوق العمل.
This study sought to identify the learning styles used by An-Najah National University students in their learning of English as a foreign language. To this end, the study raised several questions: What are the learning styles used by An-Najah National University students in their learning of English? Are there any statistically significant differences at a = 0.05 in learning styles which may be attributed to variables of gender, major, average, place of living, computer use and academic level? The data were collected from a randomly chosen sample of 120 male and female students or 37.8% of total population of the study of 320 male and females students. A 24-item questionnaire was used for the purpose of data collection. For data analysis, the researchers used t-test and One-Way Analysis of Variance. It was found that there were no statistically significant differences at 0.05 in the learning styles which might be attributed to gender. However, it was found that there were statistically significant differences at a = 0.05 in learning styles among students due to the use of the computer. In the light of findings of the study, the researchers recommended a diversity in the styles used in teaching English, such as changing the seating of students in classes, introduction of creative activities and the use of audio-visual aids, which suit learning styles used by students in their learning of English. Further, the researchers recommended the introduction of computer as a compulsory course in Department of English and Teaching Methods Department given its effective role in making students depend on themselves to improve their proficiency in the language. The researchers also suggest that a study be conducted at other universities to identify the learning styles used by students in the learning of English and the relationship between these styles and student's personality.
النص الكامل

No comments:

Post a Comment